De kustwacht waakt over de zee

Kustwacht

Luchttoezicht boven de Noordzee in 2019

In 2019 heeft onze kustwachtpartner Beheerseenheid Mathematisch Model van de Noordzee (BMM) in totaal 246 uur boven zee gevlogen. Dat doen ze met hun eigen vliegtuig van het type Britten Norman Islander. Dat luchttoezicht is om verschillende redenen erg nuttig: om olievlekken op te sporen of andere vormen van pollutie vast te stellen, om te helpen bij de beeldopbouw wanneer er een ramp op zee is, om te assisteren bij de visserijwacht en om zeezoogdieren te tellen. Zo stelde de BMM vorig jaar 13 gevallen van operationele verontreiniging door schepen vast, voerde ze belangrijke tellingen van zeezoogdieren uit en volgde ze de werkzaamheden in de windparken op.

Bovendien heeft het BMM-vliegtuig ook verschillende 'sniffer-vluchten' gedaan, om te zien of de limieten voor zwaveluitstoot gerespecteerd worden. Het vliegtuig is uitgerust met een sniffer sensor, een 'zwavelsnuiver' zeg maar. Als het vliegtuig door een rookpluim van een schip vliegt, kan de sensor meten hoeveel zwavel die bevat. Als dat te veel is, dan wordt de inspectie aan wal ingelicht. Van de 1241 schepen waarvan de zwaveluitstoot gemeten werd, waren er 51 met een verdacht hoge waarde. België is één van de weinige landen die dit type van monitoring uitvoert. Meer weten hierover? Bekijk dit filmpje over zwavel-emissie monitoring.

Last but not least nam het vliegtuig ook met succes deel aan een internationaal gecoördineerd toezicht op de olie- en gasinstallaties in het centrale deel van de Noordzee. 

Controle Zwaveluitstoot©KBIN/BMM