De kustwacht waakt over de zee

Kustwacht

Nieuwe versie pre-arrival formulier

Onze kustwachtpartner Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer meldt dat er een vernieuwde versie beschikbaar is van het online pre arrival formulier.

Via dat pre arrival formulier moeten scheepsagenten informatie doorgeven over de trajecten die schepen hebben afgelegd voor ze onze Belgische havens binnenkomen. 

Dat moet om te voldoen aan de ISPS (International Ship and Port Facility Security (Internationale Code voor de Beveiliging van Schepen en Havenfaciliteiten) code. In de nasleep van 9/11 werd duidelijk dat ook schepen en havens beter beveiligd moesten worden tegen terroristische aanslagen. Een uniforme regelgeving was nodig en daarom werd de International Ship and Port Facility Security (Internationale Code voor de Beveiliging van Schepen en Havenfaciliteiten) uitgeschreven. De ISPS-code beschrijft de veiligheidsnormen waaraan overheden, rederijen, havens en bemanningen aan boord van een schip moeten voldoen. Zo moeten schepen en havens een veiligheidsplan hebben, controleren en registreren wie de haven binnenkomt of aan boord van een schip gaat en moeten ze regelmatig oefeningen houden om het veiligheidsplan aan de praktijk te toetsen. 

Voor het pre-arrival formulier werkt FOD Mobiliteit en Vervoer werkt hiervoor samen met een andere kustwachtpartner, de Douane, die controleert of de gegevens die ingevuld worden op dat formulier wel juist en correct zijn. Als dat nodig is, koppelen ze de verkregen informatie met informatie van andere partners om zo een volledig mogelijk beeld te krijgen van het schip en het mogelijke risico. 

Vroeger gebeurde alles op papier, wat niet altijd even vlot verliep. Enkele jaren geleden is het hele proces gedigitaliseerd en nu werd dit nog verbeterd. De belangrijkste vernieuwing is dat de scheepsagent automatisch verwittigd wordt bij foutieve of onvolledige informatie. Zo kan de scheepsagent onmiddellijk de aangeleverde informatie controleren en aanvullen of corrigeren. Hierdoor verbetert de kwaliteit van de informatie en kunnen mogelijke risico’s beter ingeschat worden. Deze verbetering was mogelijk dankzij het MAiDEN project waaraan verschillende kustwachtpartners en het secretariaat Kustwacht hebben meegewerkt.